کسب و کار

تفاوت میان سرمایه گذاری در بورس با سپرده بانکی

ماشالله عظیمی با تاکید بر سرمایه گذاری بلندمدت در بورس عنوان کرد، نگاه سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس باید یک ساله باشد. سودی که سرمایه گذاران از سپرده بانکی به مدت یک سال در نظر دارند را باید کف سرمایه گذاری در بورس قرار دهیم.
عظیمی افزود، سهامداران با هر میزان دارایی قادر می‌باشند نسبت به سرمایه گذاری در بورس اقدام نمایند اما در وضعیت فعلی سرمایه گذاری در بازارهای رقیب نیازمند میزان نقدینگی زیادی می‌باشد که از توان بسیاری از افراد خارج است. اگر سرمایه گذاران، سپرده بلندمدت یک ساله در بانک مورد نظر خود داشته باشند اما در 6 ماه اقدام به دریافت سپرده نمایند، سود سپرده از یک ساله به کوتاه مدت تبدیل شده و به نصف سود تعدیل خواهد شد.
وی عنوان کرد، سرمایه گذاری در بورس همانند بانک نمی‌باشد و سود سرمایه گذاران در صورت برداشت سرمایه از این بازار کاسته نمی‌شود و در صورت فروش سهام بعد از دو روز سرمایه افراد بصورت کامل به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. برای سرمایه گذاری در بورس، سهامداران باید نسبت به تحلیل و بررسی سهام دقت نظر داشته باشند و بر اساس گزارش شرکت‌ها، سهمی را انتخاب نمایند که از آینده خوبی برخوردار بوده و پیش بینی کنند چه میزان سود در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

عظیمی ادامه داد، نوسان‌های اخیر بورس چندان معقول نیست و علت آن ناشی از متغیرهای بیرونی و دخالت‌های صورت گرفته می‌باشد. سرمایه گذاری با نگاه کوتاه مدت و کمتر از یک سال هیچ فایده‌ای ندارد. اشخاصی که بدون هیچ اطلاعات پایه‌ای به این بازار ورود و صف خرید ایجاد می‌کنند در زمان اصلاح بدون هیچ تحلیل و بررسی سریعا اقدام به فروش سهام و ایجاد صف‌های فروش می‌کنند که همین امر زمینه ایجاد نوسان شدید را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد، در طی چند روز اخیر تصمیمات حاکمیتی در زمینه قیمت گذاری باعث ایجاد تاثیر در روند بازار شد، در حالی که این اقدام را قبول نداریم و به جز ایجاد روند منفی و عدم اطمینان نسبت به سرمایه گذاری در این بازار فایده دیگری ندارد. سهام شرکت‌ها نباید در بازار رها شوند، الزام شده بسیاری از سهام دارای سبدگردان و متولی باشند.

عظیمی با اشاره به اینکه اتفاقات چند وقت اخیر زمینه عمق بخشیدن معاملات بورس را فراهم کرده، بیان کرد، سهامداران نباید بدون اطلاعی وارد این بازار شوند بلکه ضمن استفاده از تجربیات افراد خبره مانع از ضرر و زیان‌های احتمالی و سنگین شوند.

اکنون در شورای عالی بورس در حال تنوع بخشیدن به صندوق‌های سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت آن‌ها می‌باشیم که این مسائل، ریسک‌های تهدیدکننده بازار را کاهش می‌دهد.

این مطلب مفید بود؟

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا