اقتصاد

کاهش 30 درصدی واردات عراق

عبدالزهره الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق، در روز یکشنبه 10 مرداد سال جاری با انتشار بیانیه‌ای گفت که کل واردات عراق در سال 2020 معادل 15 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته خود کاهش 25.9 درصدی و نسبت به سال ماقبل آن یعنی 2018، کاهش 58 درصدی داشته است.

با توجه به این گزارش، میزان واردات در سال گذشته معادل 29 میلیارد و 900 میلیون دلار و در سال 2018 بالغ بر 37 میلیارد دلار بوده است. همچنین پایگاه خبری «یس عراق» به نقل از کارشناسان اقتصادی آورده که واردات سال 2020 حاکی از آن میباشد که سرنوشت 25 میلیارد دلار از ارز عراق بلاتکلیف مانده است.

منار العبیدی به این پایگاه خبری گفته که گزارش وزارت برنامه ریزی عراق حجم واردات سال گذشته را 15 میلیارد و 400 میلیون دلار نشان داده و بانک مرکزی جمع ارسال حواله‌های دلار به خارج از کشور برای واردات کالا را بالغ بر 40 میلیارد دلار اعلام کرده است. از مجموع این دو گزارش میتوان به این نتیجه رسید که در این میان، سرنوشت 25 میلیارد دلار بلاتکلیف مانده و معلوم نیست کجا رفته است.

در این گزارش تاکید شده که با وجود اینکه بخشی از واردات عراق از طریق گذرگاه های مرزی غیر قانونی تابع اقلیم کردستان عراق صورت میگیرد اما این گذرگاه ها نمی‌توانند 25 میلیارد دلار (بیش از کل واردات عراق) کالا وارد کرده باشند. همچنین در گزارش با استناد به دیدگاه کارشناسان اقتصادی، چنین گمانه زنی شده که بخشی از دلار عراق به ادعای واردات کالا به صورت غیرقانونی به خارج از کشور قاچاق گشته است.

یر اساس گفته های منار العبیدی، ترکیه به عنوان یکی از مهمترین کشورهای طرف تجاری عراق در 2020 معادل 9 میلیار دلار کالا به عراق صادر کرده است. تاکنون کمیته دولتی مبارزه با فساد در عراق نسبت به ادعای گم شدن 25 میلیارد دلار این کشور هیچ واکنشی نشان نداده.

این مطلب مفید بود؟

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا